Facebook Twitter
Kalendarium

Gry Sword i Shield
Polska premiera: 15.11.2019 (za WYDANO! dni)

Sword i Shield promo

Poradniki - Przedmioty użyteczne w walce

Przedmioty trzymane przez pokemony podczas walki, w znaczącym stopniu determinują ich użyteczność i formę zastosowania. Ten sam pokemon w zależności od posiadanego itemka, może pełnić zupełnie inną role w drużynie. W tekście tym, przyjrzyjmy się najbardziej powszechnym i przydatnym przedmiotom. Omawiane będą w kolejności zupełnie przypadkowej, względem subiektywnej opinii co do częstotliwości ich występowania. Przy opisie przedmiotów, zostaną wspomniane inne, jakie mają podobne działanie i można z nich uczynić czasem zamiennik. Tekst ten nie jest czymś na wzór "Itemdexa", obok wyjaśnienia działania przedmiotu znajdziemy informacje o praktycznym zastosowaniu.

Leftovers

Przedmiot ten pozwala nam na regenerację 1/16 HP co turę, czyli im więcej mamy całkowitej ilości HP, tym więcej będzie się regenerować. Leftovers to idealny przedmiot dla pokemonów pełniących rolę Walla, Tanka albo Supportu. Znajduje też zastosowanie u pokemonów skupiających sie na długofalowym boostowaniu statystyk, czy korzystających z Substitute. Aby potencjał Leftovers był w całości wykorzystany, warto zadbać aby HP Pokemona, były podzielne przez 16. Jeżeli nie wiesz jaki przedmiot dać swojemu pokemonowi, Leftovers może okazać sie całkiem dobrym wyborem.

Warto jednak zaznaczyć iż istnieją pewne przedmioty mogące zastąpić Leftovers w pewnych okolicznościach. Black Sludge również regeneruje 1/16 HP co turę, ale tylko wtedy gdy jest trzymany przez Pokemona o typie Poison (inne typy doznają straty 1/8 HP co turę).

Dalekim krewnym Leftoversa jest Shell Bell. Przedmiot ten, zamienia 1/8 zadanych przez swego posiadacza obrażeń, na punkty HP. W praktyce oznacza to, iz Shell Bell może się przydać u pokemonów ofensywnych, zadających duże obrażenia. U bardziej pasywnych poków, zdecydowanie lepiej o Leftoversa którego działanie jest pewne, a nie uwarunkowane od okoliczności. Warte jest jeszcze wzmianki ability Poison Heal, jakie zapewnia regenerację 1/8 HP w wypadku gdy Pokemon posiadający tę zdolność jest otruty. Oczywiste zatem, iż gracz powinien zadbać o otrucie stworka z takim ability, a uczynić to można dając mu do trzymania przedmiot Toxic Orb.

Life Orb

Przedmiot ten zwiększa o 30% siłę naszych ataków ale po wykonaniu każdego (zadającego bezpośrednie obrażenia) odbiera nam 10% HP (liczone od ich maksymalnej ilości). Przedmiot nie odbiera nam punktów życia jeśli używane ruchy NIE polegają na zadawaniu obrażeń (a np. wzmacniają nasze statystyki czy wpływają na status rywala itp.) albo posiadamy ability Magic Guard czy Sheer Force. Life Orb to typowy przedmiot dla Pokemonów nastawionych na ofensywę, znacząco zwiększający ich potencjał. Pokemony użytkujące Life Orb, niekiedy dbają o swoją przeżywalność i posiadają w movesecie techniki jakie rekompensuja stratę HP- Roost (Scizor, Salamance), Recover (Starmie) czy Pain Split (Gengar).

Nieco podobnym przedmiotem jest Expert Belt, który zwiększa o 20% siłę ruchów jakie zadają obrażenia super efektywne, ale nie wiąże sie to z żadnymi stratami w naszym HP.


Choice Itemy

Pod tą nazwą zbiorczą pragnę zawrzeć Choice Band, Choice Scarf i Choice Specs. Każdy z tych przedmiotów odpowiada za jedną ze statystyk (atak, atak specjalny, szybkosć) zwiększając ją o 50% Wymusza to jednak konsekwentnie używanie jednego obranego ruchu. Chcąc wykonać inny atak niż w poprzedniej turze, musimy wycofać Pokemona i wystawić go ponownie, to znowu pozwoli nam na wybór ruchu jaki będziemy musieli stosować do czasu kolejnego switcha. Czy zatem takie ograniczenie jest wadą która przekreśla użyteczność tych przedmiotów? W żadnym razie. Jak wspomniałem, wszystkie te itemki zwiększają o 50% ( bez utraty tury na wyprowadzenie boosta) jedną z trzech statystyk. Band zwiększa atak Fizyczny, Specs zwiększa Atak Specialny zaś Scarf zwiększa szybkość Pokemona. Śmiem twierdzić, iż w większości teamów znajdziemy choć jednego użytkownika któregoś z tych przedmiotów (najprawdopodobniej Scarfera). Band i Specs pozwala na zadawanie nienaturalnie dużych obrażeń juz na wejściu, co w połączeniu z elementem zaskoczenia może wyrządzić solidne szkody we wrogim teamie-wszak wzmocniony, STABowy Outrage czy Draco Meteor , albo Hydro Pump w Deszczu naprawdę mogą zaboleć.

Scarf również potrafi zaskoczyć, gdyż łamie ograniczenia potencjalnego Speedu danego Pokemona i pozwala na wyprzedzenie kimś wolniejszym, innego stworka jaki w normalnych warunkach byłby szybszy. Przewaga szybkości zazwyczaj pozwala na pierwszeństwo w wykonaniu ataku, co może być idealne do dobicia osłabionego teamu przeciwnika. Scarferzy często występują jako Revange Killerzy.

Focus Sash

Jeżeli Pokemon posiadający ten przedmiot dysponuje pełną ilością HP i zostanie trafiony atakiem jaki może go natychmiastowo pokonać, to jednak przeżyje- z 1 HP na koncie. Innymi słowy, Focus Sash ratuje nam tyłek i zamiast padnięcia, pozwala nam przetrwać z 1 punktem życia. Przedmiot ten jest naprawdę bardzo użyteczny, jednakże w walkach 6 na 6 Pokemonów, popularne jest użytkowanie Stealth Rock czy Spiksów, co rani wchodzące do walki stworki, a naruszenie paska HP sprawia, iż Focus Sash nie zostanie aktywowany (działa on jedynie przy pełnej ilości punktów zdrowia). Itemka tego najlepiej użyć dla Pokemona pełniącego rolę Leada lub Sweepera (poleca się towarzystwo poka z ruchem Rapid Spin do oczyszczenia pola walki z hazardów). Focus Sash sprawdza sie też dobrze u Pokemonów o ability Magic Guard, co chroni ich przed hazardami i obrażeniami od pogody- prym tutaj wiedzie Alakazam (jaki dysponuje bardzo dużą szybkością, potężnym specjalnym atakiem jednak małą przeżywalnością). Po uratowaniu danego Pokemona, Focus Sash przestaje być aktywny, co oznacza że w przypadku gdyby taki Pokemon został całkowicie uleczony do pełni punktów życia i znowu otrzymałby cios jaki go nokautuje- Focus Sash już nie zadziała. Czyli działanie tego przedmiotu jest jednorazowe, w przeciwieństwie do ability Sturdy, które również zachowa swego posiadacza z 1 HP na koncie, lecz może zostać aktywowane wielokrotnie podczas danej walki.

Eviolite

Jest to bardzo interesujący przedmiot, gdyż jego działanie dotyczy wyłącznie Pokemonów jakie NIE są już ostateczną formą ewolucyjną (czyli ciągle mogą w coś jeszcze sie zmienić). Zatem, gdy nie w pełni wyewoluowany Pokemon, będzie posiadał Eviolite, to jego obydwie defensywy zostaną zwiększone o 50%. W praktyce to oznacza iż Eviolite znacząco zwiększa ogólnie defensywny aspekt danego Pokemona. Istnieje wiele stworków jakie zrobią dobry użyte z Eviolite, jednak prym wiedzie tutaj trójca Chansey, Dusclops i Porygon 2.

PokemonOpis
ChanseyMłodsza siostra Blissey dysponuje ogromnymi pokładami HP, dobrą specjalna obroną i malutką fizyczną, jednak dzięki Eviolite (oraz odpowiednio dobranej naturce i rozdaniu EV) zyskuje jeszcze większą przeżywalność. Chansey pod każdym defensywnym względem wyprzedza Bliss, jednakże ze względu na konieczność posiadania Eviolite, nie możemy mieć Leftoversa. Jeśli chodzi o leczenie punktów życia, Chansey polega wyłącznie na Softboiled lub Wish, co wymaga utraty tury, Leftoversy u Blisey działają niezależnie i systematycznie, co może ograniczyć konieczność autoleczenia lekkich obrażeń od hazardów czy Sandstormu/Hailu
DusclopsPosiada bazowo ogromne defensywy oraz małą ilość punktów życia. Nasza głowa w tym aby za pomocą EV wymaksować HP, a pozostałymi i naturką zwiększyć defensywy, co spotęguje efekt działania Eviolite. Sam Dusclops to rodzaj przeszkadzajki, może utrudniać życie przeciwnikowi za pomocą Will-O-Wisp, leczyć się (Rest/Pain Split) oraz okazyjnie atakować (Night Shade/Seismic Toss). Gigantyczna przeżywalność Dusclopsa to jednak jego główna zaleta. W wirze walki ciężko o sytuację aby doprowadzić przeciwnika do punktu w jakim duch zupełnie go zablokuje zmuszając do rezygnacji z walki
Porygon2Maksujemy HP i dopieszczamy defensywy, za ability obieramy Trace i do walki! Duża odporność na ciosy, wspaniale współgra z szybkim leczeniem pod postacią Recover, ofensywnie zalecamy Thunderbolt i Ice Beam (czyli słynne combo Boltbeam). Na koniec Porygon może też zostac wyposażony w Toxic lub Thunder Wave

Lum Berry

Jagody bywają niekiedy przydatne, jednak to Lum, wydają się być najbardziej popularne. Taki stan rzeczy zawdzięczają swojemu efektowi, czyli natychmiastowe usuwanie wszelakich zmian statusowych jak Poison, Toxic poison, Paralysis, Burn, Sleep, Frozen oraz również Confusion. Po wyleczeniu Pokemona, jagoda przestaje być aktywna. Istnieje wiele technik jakie mogą uleczyć Pokemona z takiej przypadłości (np. Aromatherapy u jakiegoś sojusznika), dlaczego zatem ta berry jest tak przydatna? Lum, aktywuje sie odrazu gdy posiadajacy ją Pokemon zapada na status, oznacza to, iż nie musimy tracic tur na switche i uzdrawianie co w konsekwencji może pozwolić na śmiałe wyprowadzenie szeregu boostów, bez ryzyka że burn czy paralysis zniwecza nasze plany. Przykład:

Gyarados staje do walki na przeciw szybszego Celebi. Smok decyduje sie wykonać Dragon Dance podczas gdy przeciwnik przewidując sytuacje, postanawia zniweczyć nasz boost do szybkości i uprzednio zarzuca Thunder-wave. Jagoda leczy Gyaradosa z paraliżu który dysponuje już zwiększonym atakiem i szybkością, co oznacza iż ma pierwszeństwo w ruchu nad Celebi który może doznać teraz potężnych obrażeń od Ice Fang.

Lum Berry jest też bardzo "przyjazne" dla ataku Outrage, po wykonaniu którego Pokemon popada w Confused. Często napakowany boostem smok zarzuca Outrage, zaś gdy zakończy serie ataków, gracz stanie przed dylematem- ryzykować samouszkodzenie i utratę tury poprzez próbę wykonania ataku (50% szans na wykonanie ruchu) czy wycofać poka i utracić wypracowanego boosta? Lum Berry uleczy nas z Confused co pozwoli na kontynuowanie ataku bez ryzyka samouszkodzenia, dodatkowo zachowamy pełnie boostów.

W jednym konkretnym przypadku, Lum Berry lepiej zastąpić poprzez Chesto Berry. Chesto skupia sie na leczeniu tylko jednego statusu jakim jest uśpienie. Ma to zastosowanie w sytuacjach kiedy Pokemon wyprowadza boosty zwiększając swój potencjał i nie zważa na otrucia czy też paraliż itp. Powód ignorowania tych czynników jest jasny- Pokemon ma na celu wyporwadzić jak najwięcej wzmocnień bez względu na statusy czy utratę HP aby następnie całkowicie uleczyć sie za pomocą ruchu Rest, co aktywuje działanie Chesto Berry i tuż po przywróceniu pełni sił, pok zamiast odsypiać dwie tury będzie gotowy do działania. Przewaga Chesto nad Lum w tym wypadku polega na kwestii, iż każdy status aktywowałby Lum Berry co zaprzepaściłoby szanse na uleczenie się z uśpienia po zregenerowaniu Restem. Chesto zostaje aktywowane wyłącznie w wypadku zaśnięcia. Kombinacja Chesto Berry i ruchu Rest w slangu poke-graczy jest okreslana mianem "Chesto-resto".


Light Clay

Przedmiot ten zwiększa czas trwania Reflect i Light Screen. Ruche te zwiększają na kilka tur (5) aspekt defensywny całego naszego teamu (przyjmujemy 50% normalnych obrażeń). Light Clay wydłuża działanie ochronnych barier do 8 tur. Podniesienie na kilka tur obrony fizycznej i specjalnej wszystkich poków w naszej drużynie może być czasem wystarczającym na odwrócenie niekorzystnego dla nas przebiegu walki, np. poprzez wyprowadzenie wzmocnień.


Air Baloon

Prosty i użyteczny przedmiot. Balon daje swojemu posiadaczowi całkowitą odporność na ataki typu Ground, jest to oczywiste gdyż stworek z Air Baloon unosi sie nad ziemią. Otrzymanie bezpośrednich obrażeń, skutkuje rozbiciem balonika i utratą jego efektu. Z przedmiotu tego korzystają głównie Pokemony o szczególnej słabości na ziemne ruchy jak przykładowo Heatran.


Rocky Helmet

Gdy Pokemon wyposażony w ten przedmiot zostanie bezpośrednio trafiony za pomocą ataku kontaktowego, to przeciwnik dozna również straty HP w ilości odpowiadającej 1/6 jego całkowitego poziomu HP. Rocky Helmet to przedmiot dedykowany dla Pokemonów jakie mogą umiarkowanie bezpiecznie przyjmować fizyczne ataki, gdyż ich znaczna część wymaga właśnie bezpośredniego kontaktu. Posiadanie tego przedmiotu wyklucza trzymanie innego, zatem Wall bez Leftoversa musi zadbać o odnowę HP w inny sposób. Często spotykanym stworkiem posiadającym Rocky Helmet jest Slowbro, który ma bardzo dużą przeżywalność w defensywnie fizycznym aspekcie, dodatkowo posiada dostęp do szybkiego leczenia w postaci ruchu Slack Off a jego Hidden Ability- Regenerator odnawia mu 1/3 HP po każdym switchu. W takich okolicznościach, rezygnacja z Leftovers na rzecz Rocky Helmet ma swoje uzasadnienie. Drugim popularnym Pokemonem korzystającym z tego przedmiotu jest Ferrothorn. Uszkodzenia jakich doznaje przeciwnik od Rocky Helmet u Ferrothorna, są dodatkowo potęgowane poprzez jego ability-Iron Barbs

~Enygma