Facebook Twitter
Kalendarium

Gry Sword i Shield
Polska premiera: 15.11.2019 (za WYDANO! dni)

Sword i Shield promo

Mechanika rozgrywki - Hodowla

Poniższy poradnik porusza temat jednego z podstawowych aspektów przygotowywania Pokémonów do poważnych walk– trenowania statystyk. Tekst dotyczy gier z generacji III-V, opis mechaniki obecnej w generacji VI znajdziecie w osobnym opisie tutaj



1. Na czym polega hodowanie Pokémonów?

Już w drugiej generacji wprowadzono możliwość hodowania Pokémonów. Poprzez samą hodowlę rozumiemy proces uzyskiwania jajek od Pokémonów oraz ich wykluwanie, aby otrzymać potomstwo o pożądanych przez nas cechach.

W jaki sposób uzyskiwać jajka? Odpowiedź jest prosta - należy zostawić dwa Pokémony w centrum opieki Day Care. Jeżeli będą spełnione odpowiednie warunki, możemy wkrótce spodziewać się jajka z ich potomkiem. W poniższej tabeli przedstawiono lokalizacje zakładów Day Care w poszczególnych grach.

ZdjęcieGdzieWersja gry
Droga 117Pokémon Ruby, Pokémon Saphire, Pokémon Emeral
Four IslandPokémon Fire Red, Pokémon Leaf Green
Solaceon TownPokémon Diamond, Pokémon Pearl, Pokémon Platinum
Droga 34Pokémon Heart Gold, Pokémon Soul Silver
Droga 3Pokémon Black, Pokémon White, Pokémon Black 2, Pokémon White 2

W grach Pokémon Fire Red oraz Leaf Green na Drodze 5 znajduje się również drugie centrum Day Care, jednak nie jest możliwe dokonywanie hodowli za jego pomocą.

Kilka jajek można otrzymać podczas gry. Poniżej przedstawiamy pełną ich listę.

PokémonGdzieWersja gry
WynautOtrzymamy to jajko od staruszki przed PokéCenter w Lavaridge TownRSE
TogepiPrezent od starszego człowieka w Water Labyrinth.FRLG
HappinyOd hikera w Hearthome City.DP
RioluOd Riley'ego na Iron Island po pokonaniu Team GalaxyDPPt
TogepiOd Cynthii w Eterna CityPt
ManaphyJajko należy przenieść z gry Pokémon Ranger, Pokémon Ranger: Shadows of Almia lub Pokémon Ranger: Guardian SignsDPPtHGSS
TogepiOd pomocnika profesora Elma w Violet City po zdobyciu odznakiHGSS
MareepOd Primo w Violet City po podaniu sekretnego kodu (indywidualny dla każdej gry)HGSS
WooperOd Primo w Violet City po podaniu sekretnego kodu (indywidualny dla każdej gry)HGSS
SlugmaOd Primo w Violet City po podaniu sekretnego kodu (indywidualny dla każdej gry)HGSS
LarvestaOd Pokémon Rangera w budynku na Drodze 18BW
HappinyOd Pokémon Breedera wewnątrz wschodniej bramy Nacrene CityB2W2

2. Grupy genetyczne.

Nie wszystkie Pokémony mogą krzyżować się między sobą. Nieprawdą jest również fakt, że muszą należeć do tej samej linii ewolucyjnej. Wszystkie Pokémony możemy podzielić na 15 grup genetycznych:


Przy czym warto zaznaczyć, że dwie ostatnie różnią się od pozostałych. Pokémony różnych płci z każdej z pozostałych grup mają możliwość krzyżowania się między sobą. Możliwe jest zatem uzyskanie jajka od dwóch Pokémonów różnych gatunków, dopóki należą one do tej samej grupy genetycznej.

Pokémony z grupy Niezidentyfikowane nie mają możliwości krzyżowania się ani między sobą, ani z żadnymi innymi Pokémonami z innych grup. Nie jest możliwe uzyskiwanie jajek od tych Pokémonów.

Pokémony z grupy Ditto mogą krzyżować się z dowolnymi Pokémonami ze wszystkich grup oprócz Niezidentyfikowane oraz Ditto. Oznacza to, że Ditto, który jest jedynym członkiem tej grupy, może stać się rodzicem dowolnego z Pokémonów, zdolnych do produkcji jajek. Ponadto płeć Pokémona z tej grupy nie ma znaczenia przy hodowli. Grupa ta jest dodatkowo szczególnie istotna, ponieważ umożliwia otrzymywanie jajek od Pokémonów bezpłciowych oraz występujących tylko w jednej ustalonej płci. Warto podkreślić, że pozostawienie dwóch Ditto w centrum opieki nie spowoduje, iż otrzymamy jajko Ditto.

W punkcie 4. znajdują się przykłady, które omówią poszczególne sytuacje, które mogą pojawić się w procesie hodowli.

3. Zgodność genetyczna

Jeżeli dwa Pokémony zostały zostawione u Day-Care Lady, możliwe jest uzyskanie informacji od Day-Care Mana czy możemy oczekiwać od nich jajka. Odpowiednio dobrane Pokémony będą produkowały jajka częściej niż przypadkowe pary. Czynnikami wpływającymi na częstotliwość otrzymywanych jajek są numery ID oraz gatunek rodziców. Numer ID jest widoczny w panelu informacji o Pokémonie i zależy od trenera, który jako pierwszy złapał lub wykluł Pokémona. Wszystkie Pokémony pochodzące od jednego trenera mają ten sam numer ID. Powiemy, że dwa Pokémony są tego samego gatunku, jeżeli mają ten sam numer z National Dex. Jeśli występują w różnych formach, to wciąż są traktowane jako ten sam gatunek.

Jeżeli rodzice są Pokémonami jednego gatunku oraz mają różne numery ID, to jajka możemy spodziewać się z prawdopodobieństwem 70%, a Day-Care Man stwierdzi, że: The two seem to get along very well.

Jeżeli rodzice są Pokémonami jednego gatunku oraz mają identyczne numery ID, to jajka możemy spodziewać się z prawdopodobieństwem 50%, a Day-Care Man stwierdzi, że: The two seem to get along.

Jeżeli rodzice są Pokémonami różnych gatunków oraz mają różne numery ID, to jajka możemy spodziewać się z prawdopodobieństwem 50%, a Day-Care Man stwierdzi, że: The two seem to get along.

Jeżeli rodzice są Pokémonami różnych gatunków oraz mają identyczne numery ID, to jajka możemy spodziewać się z prawdopodobieństwem 20%, a Day-Care Man stwierdzi, że: The two don't seem to like each other.

Jeżeli rodzice są Pokémonami tej samej płci, należą do różnych grup genetycznych lub przynajmniej jeden z nich jest w grupie Niezidentyfikowane, to niemożliwe jest uzyskanie jajka, a Day-Care Man stwierdzi, że: The two prefer to play with other Pokémon than each other.

4. Jakiego gatunku potomka możemy oczekiwać?

Jajka Pokémonów zawierają najniższe stadium linii ewolucyjnej samicy pozostawionej w centrum opieki. Jest jednak kilka wyjątków od tej reguły. W poniższej tabeli prezentujemy przykłady, które uporządkują przedstawione dotychczas informacje.

Rodzic 1Rodzic 2PotomekArgumentacja

Butterfree

Butterfree

Caterpie
Rodzice są tego samego gatunku, oznacza to, że w jajku będzie Pokémon z najniższego stadium ich linii ewolucyjnej.

Gengar

Haunter

Gastly
Rodzice są z tej samej linii ewolucyjnej, oznacza to, że w jajku będzie Pokémon z najniższego stadium tej linii.

Cherrim

Clefairy

Cleffa
Rodzice są z tej samej grupy genetycznej, oznacza to, że w jajku będzie Pokémon z najniższego stadium linii ewolucyjnej samicy.

Ditto

Swanna

Ducklett
Jednym z rodziców jest Ditto, oznacza to, że w jajku będzie Pokémon z najniższego stadium linii ewolucyjnej drugiego z rodziców.

Tauros

Ditto

Tauros
Jednym z rodziców jest Ditto, oznacza to, że w jajku będzie Pokémon z najniższego stadium linii ewolucyjnej drugiego z rodziców.

Bronzong

Ditto

Bronzor
Jednym z rodziców jest Ditto, oznacza to, że w jajku będzie Pokémon z najniższego stadium linii ewolucyjnej drugiego z rodziców.

Relicanth

Whiscash
BrakPokémony należą do tej samej grupy genetycznej, jednak są tej samej płci, zatem nie otrzymamy jajka.

Alomomola

Spinda
BrakPokémony są różnych płci, jednak należą do różnych grup genetycznych, zatem nie otrzymamy jajka.

Latios

Latias
BrakPrzynajmniej jeden z Pokémonów należy do grupy Niezidentyfikowane, zatem nie otrzymamy jajka.

Ditto

Ditto
BrakObydwa Pokémony należą do grupy Ditto, zatem nie otrzymamy jajka.

Powyższe przykłady opisują wszystkie standardowe sytuacje. Jednak jest kilka wyjątków, w których jeden Pokémon może wydawać na świat różne potomstwo, niekiedy nawet spoza własnej linii ewolucyjnej.

Rodzic 1Rodzic 2Możliwe potomstwo

Nidoran♀

Nidoran♂

Nidoran♂

Nidoran♀

Ditto

Nidoran♂

Nidoran♂

Nidoran♀

Volbeat

Illumise

Volbeat

Illumise

Volbeat

Ditto

Volbeat

Illumise

Osobną sytuacją jest przypadek, gdy trzymany przedmiot decyduje o rodzaju otrzymanego potomstwa. Grupa przedmiotów Incense umożliwia produkcję jajek z innym Pokémonem niż jajka otrzymywane bez tego przedmiotu. Wystarczy, aby jedno z rodziców trzymało odpowiedni przedmiot. Poniższa tabelka omawia wszystkie przypadki, których dotyczy ten warunek:

RodziceRodzicePrzedmiotMożliwe potomstwoMożliwe Potomstwo

Chansey

Blissey
Luck IncenseZ trzymanym przedmiotem:

Happiny
Bez trzymanego przedmiotu:

Chansey

Mr.Mime
Odd IncenseZ trzymanym przedmiotem:

Mime Jr
Bez trzymanego przedmiotu:

Mr.Mime

Snorlax
Full IncenseZ trzymanym przedmiotem:

Munchlax
Bez trzymanego przedmiotu:

Snorlax

Sudowoodo
Rock IncenseZ trzymanym przedmiotem:

Bonsly
Bez trzymanego przedmiotu:

Sudowoodo

Wobbuffet
Lax IncenseZ trzymanym przedmiotem:

Wynaut
Bez trzymanego przedmiotu:

Wobbuffet

Mantine
Wave IncenseZ trzymanym przedmiotem:

Mantyke
Bez trzymanego przedmiotu:

Mantine

Marill

Azumarill
Sea IncenseZ trzymanym przedmiotem:

Azurill
Bez trzymanego przedmiotu:

Marill

Roselia

Roserade
Rose IncenseZ trzymanym przedmiotem:

Budew
Bez trzymanego przedmiotu:

Roselia

Chimecho
Pure IncenseZ trzymanym przedmiotem:

Chingling
Bez trzymanego przedmiotu:

Chimecho

5. IV, a hodowla.

Możesz się zastanawiać jakie korzyści właściwie płyną z hodowania w ujęciu o walki Competitive. Są dwa zasadnicze zastosowania tej metody: przekazywanie IV oraz dziedziczenie technik.

W momencie, w którym gracz otrzymuje jajko, jednocześnie losowane są trzy spośród sześciu statystyk: HP, atak, obrona, atak specjalny, obrona specjalna, szybkość. Dla każdej z nich następnie losowany jest jeden z rodziców znajdujących się w Day Care. Pokémon w jajku otrzymuje dokładnie taką samą wartość IV każdej z wylosowanych statystyk, która odpowiada wybranemu jej rodzicowi. Pozostałe statystyki generowane są losowo. Sytuacja ta zachodzi w grach Platinum, Heart Gold, Soul Silver, Black, White, Black 2 oraz White 2.

W grach Emerald, Diamond i Pearl proces ten odbywa się w trochę odmienny sposób. Statystyki nie są losowane jednocześnie. Najpierw losowana jest pierwsza z sześciu statystyk i zostaje dobrane do niej jedno z rodziców. Następnie losowana jest druga statystyka spośród wszystkich poza HP. Jeśli wybrana została ta sama co w pierwszym kroku, uprzednio wybrane IV zostaje zastąpione nowym. Na koniec losowana jest trzecia statystyka spośród wszystkich poza HP i obroną. Ponownie, jeśli pokrywa się z jedną z wylosowanych poprzednio, zostanie przekazana nowa wartość. W tych grach możliwe jest więc przekazanie tylko jednej statystyki.

Prześledzimy teraz przykład, w którym omówimy metodę z nowszych gier.

Przykład:

Przypuśćmy, że oddaliśmy do Day Care dwa Garchompy o następującym rozkładzie IV (kolejno: HP, atak, obrona, atak specjalny, obrona specjalna, szybkość):

Garchomp A: 27 / 21 / 13 / 8 / 11 / 4
Garchomp B: 22 / 9 / 19 / 18 / 20 / 29

Przypuśćmy, że Day Care-Man ma już jajko, które chcemy odebrać. Najpierw losowane są trzy statystyki. Mogą to być na przykład: atak, obrona i obrona specjalna. Następnie dla każdego spośród tych trzech wylosowanych wybieramy jednego z rodziców. Niech będą to: atak – Garchomp B, obrona – Garchomp A, obrona specjalna – Garchomp A.

Gible, znajdujący się w jajku, otrzymuje w tym momencie te 3 wylosowane statystyki, a zatem:

Gible ? / 9 / 13 / ? / 11 / ? . Pozostałe 3 generowane są losowo. Możemy na przykład w rezultacie otrzymać następującego Gible: 16 / 9 / 13 / 12 / 11 / 25.

Warto zauważyć, że odpowiednio dobrani rodzice pozwolą otrzymać lepsze potomstwo. Gdy szukamy Pokémona o konkretnym rozkładzie IV warto przeprowadzić ten proces w wielu etapach. Odpowiedni przykład znajduje się w późniejszych sekcjach.

6. Techniki dziedziczone

Za pomocą hodowania możliwe jest także nauczenie Pokémona technik, których nie poznałby w innych okolicznościach. Grupę takich ruchów nazywamy technikami dziedziczonymi (ang. Egg Moves). Ataki, które będzie posiadał Pokémon znajdujący się w jajku, w ścisły sposób zależą od kilku reguł.

1. Pokémon w momencie wyklucia zna cztery ostatnie ataki (mniej, jeśli jest ich mniej) zaklasyfikowane jako Start (patrz: Pokédex) w generacjach IV oraz V lub cztery ostatnie ataki, które poznałby poprzez zdobywanie doświadczenia do poziomu 5 w generacji III.
2. Jeżeli oboje z rodziców znają atak, który potomek pozna w wyniku zdobywania doświadczenia, atak ten będzie znany przez Pokémona w jajku.
3. Wykluty Pokémon będzie znał wszystkie techniki TM oraz HM, których może się nauczyć, znane przez ojca.
4. Wykluty Pokémon będzie znał wszystkie techniki dziedziczone (patrz: Pokédex) znane przez ojca.
5. Jeżeli łączna liczba ataków ze wszystkich poprzednich punktów jest większa niż 4, pierwszeństwo w przekazywaniu technik mają punkty 2, 3 i 4.

Przykład:

Skrzyżujemy następującego Purugly’ego i Kecleona:

Purugly ♂ : Fury Swipes, Thunderbolt, Faint Attack, Fake Out
Kecleon ♀: Fury Swipes, Feint, Psybeam, Shadow Sneak

Otrzymamy w rezultacie Kecleona. Ataki sklasyfikowane jako Start dla Kecleona to: Thief, Tail Whip, Astonish, Lick, Scratch. Kolejność jest tutaj bardzo istotna. Ponieważ mamy aż pięć ataków, pierwszy z nich nie wchodzi do puli Kecleona w jajku. Na tym etapie ma on więc ataki: Tail Whip, Astonish, Lick, Scratch. Następnie patrzymy na ataki znane przez ojca (Purugly’ego). Fury Swipes oraz Faint Attack są technikami, które Kecleon poznaje poprzez doświadczenie, jednak Faint Attack nie jest znany przez matkę. W rezultacie wykluty Kecleon będzie znał atak Fury Swipes. Thunderbolt jest techniką, której Kecleon może nauczyć się poprzez TM24, natomiast Fake Out jest oznaczony jako technika dziedziczona Kecleona. Oba te ataki będą znane przez potomka. Ponieważ ataki startowe są wypierane przez pozostałe, otrzymujemy w rezultacie następującego Kecleona: Scratch, Fury Swipes, Thunderbolt, Fake Out.

Szczególna grupa ataków dziedziczonych to tak zwane techniki dziedziczone łańcuchowo (ang. Chain Breeding). Mówimy tak o grupie tych ataków, które muszą być przekazane jako dziedziczone ojcu, aby dopiero w drugim pokoleniu trafić do żądanego Pokémona.

Przykład:

Chcemy uzyskać Snorunta znającego atak Spikes. Snorunt należy do grup genetych Wróżki oraz Minerały. Spośród Pokémonów należących do tych grup żaden Pokémon nie uczy się tego ataku poprzez doświadczenie, jednakże Roselia może opanować ten ruch jako dziedziczony. Roselia należy także do grupy Rośliny, w której Cacturne uczy się ataku Spikes poprzez doświadczenie. Jeżeli więc chcemy uzyskać Snorunta z tym atakiem musimy zaplanować proces przekazywania go przez dwa pokolenia. Najpierw chcemy uzyskać samca Roselii ze skrzyżowania samca Cacturne znającego Spikes z samicą Roselii. W rezultacie otrzymamy samca Roselii znającego Spikes, którego możemy skrzyżować z samicą Snorunta, aby wreszcie uzyskać Snorunta znającego Spikes.

7. Proces produkcji jajka oraz wykluwanie

Przybliżymy teraz techniczną część procesu tworzenia jajka (oczywiście mamy na myśli kod gry i jej mechanikę).

Każda gra Pokémon posiada licznik kroków wykonanych przez gracza w świecie gry. Wartość tego licznika zwiększa się o 1 z każdym wykonanym krokiem i jest liczbą o 0 do 256 (w generacji III) lub od 0 do 255 (w generacjach IV i V). W momencie, w którym przekraczana jest jej maksymalna wartość licznik zostaje wyzerowany i zachodzi wtedy wiele procesów wewnątrz gry. Każde 255/256 kroków będziemy nazywać pełnym cyklem genetycznym (lub krótko: cyklem, ang. Egg Cycle), przy czym zakładamy, że rozpoczyna się on w zerze.

Jeżeli w centrum opieki Day Care znajdują się dwa Pokémony, to po zakończeniu każdego cyklu losowana jest wartość od 0 do 100. Następnie sprawdzony jest warunek zgodności genetycznej zostawionych Pokémonów (patrz: paragraf 3). Jeżeli wylosowana liczba jest większa lub równa odpowiedniej wartości procentowej (70, 50, 20 w zależności od zgodności), wówczas powstanie jajko. Jeżeli jednak liczba ta będzie mniejsza jajko nie zostanie wygenerowane i gracz musi przejść następny cykl, aby została podjęta kolejną próba jego generacji. W tym momencie jajko jest trzymane przez Day-Care Mana i ustalają się: natura, zdolność, płeć oraz fakt, czy Pokémon jest błyszczący. W momencie, w którym gracz odbiera jajko od Day-Care Mana wygenerowane zostają wartości IV zgodnie z zasadami omówionymi w paragrafie 5.

Każdy gatunek Pokémona ma odgórnie ustaloną minimalną ilość cykli genetycznych niezbędnych do wyklucia. Każde z jajek posiada swego rodzaju licznik, którego wyjściowa wartość równa jest liczbie cykli przypisanych do gatunku. Po wykonaniu każdego cyklu wartość tego licznika zostaje zmniejszona o 1. W momencie, gdy wartość ta będzie wynosić 0, Pokémon wykluje się. W grach trzeciej generacji Pokémon taki będzie na poziomie 5, natomiast w późniejszych generacjach na poziomie 1.

W przypadku, gdy gracz ma przy sobie więcej niż jedno jajko, po każdym cyklu gra obniża liczniki każdego z jajek o 1 zaczynając od pierwszego z nich. W przypadku, gdy któryś z liczników wyzeruje się, proces sprawdzania pozostałych zostaje przerwany. Oznacza to, że w jednym cyklu wykluć możemy tylko jednego Pokémona. Możemy przedłużać moment wyklucia się Pokémonów, gdy będziemy umieszczać jajka w odpowiedniej kolejności. Dodatkowo, zabranie kolejnego jajka od Day-Care Mana zeruje licznik kroków.

W panelu jajka gracz może ujrzeć różne komunikaty, które mogą przybliżyć ile cykli pozostało do wyklucia się Pokémona.

Jeżeli minimalna ilość cykli jest mniejsza niż 5, gracz ujrzy: Sounds can be heard coming from inside! It will hatch soon!

Jeżeli minimalna ilość cykli jest większa niż 5 lecz mniejsza niż 10, gracz ujrzy: It appears to move occasionally. It may be close to hatching.

Jeżeli minimalna ilość cykli jest większa niż 10, gracz ujrzy: What will Haich from this? It doesn’t seem close to hatching.

8. Metody hodowli

Omówimy teraz popularne metody hodowania Pokémonów. W środowisku hodowców wyróżniane są trzy najistotniejsze.

Soft Reset Method

W paragrafie 7 wspomnieliśmy o mechanice procesu powstawania jajka. W metodzie tej wykorzystamy fakt, że proces ten przebiega dwuetapowo. Natura, płeć oraz zdolność Pokémona są ustalone w momencie, w którym Day-Care Man zaczyna trzymać jajko, natomiast IV generowane dopiero w momencie, w którym gracz je odbiera. Oznacza to, że jeżeli gra zostanie zapisana po pierwszym etapie tego procesu, to natura, zdolność i płeć zawsze będą takie same. W metodzie tej postępujemy według podanego algorytmu:

1. Umieść odpowiednich rodziców w centrum Day Care i poczekaj aż zostanie wyprodukowane jajko.
2. Zapisz, stojąc przed samym Day-Care Manem.
3. Weź od niego jajko i wykluj je.
4. Mogą teraz zajść dwa przypadki:
a) Jeżeli wykluty Pokémon nie ma oczekiwanej natury, płci lub zdolności, należy powtórzyć proces. Poczekaj aż zostanie wygenerowane następne jajko (jeśli jeszcze się to nie zdarzyło) i ponownie zapisz, stojąc przed Day-Care Manem.
b) Jeżeli wykluty Pokémon ma oczekiwaną naturę, płeć oraz zdolność oznacza to, że po wyłączeniu gry i ponownym odebraniu jajka atrybuty te będą takie same. Jeśli więc wartości IV wyklutego Pokémona nie są zadowalające – wyłącz grę i ponownie wykluj to jajko. Proces powtarzaj do skutku, do momentu uzyskania oczekiwanego rezultatu.

Ze statystycznego punktu widzenia metoda ta zalecana jest w przypadku poszukiwania Pokémonów z idealnym IV w jednej ze statystyk, a więc w bardzo wczesnym etapie hodowli. Prawdopodobieństwo trafienia w ten sposób w więcej niż jedną statystykę jest bardzo niewielkie.

Running Method

W odróżnieniu od poprzedniej metody, w omawianej teraz wykorzystujemy 5 jajek. Postępujemy następująco:

1. Umieść odpowiednich rodziców w centrum Day Care i poczekaj aż zostanie wyprodukowane jajko.
2. Weź je, jeździj rowerem w pobliżu Day Care i bierz kolejne jajka. Powtarzaj ten proces do momentu, w którym będziesz miał ich pięć.
3. Gdy wykluje się pierwsze z nich – wróć do Day Care. Sprawdź wartości IV nowo wyklutego Pokémona. Możesz w tym celu zapisać grę i użyć Rare Candy, odczytać IV, wyłączyć grę i włączyć ją ponownie, dzięki czemu zachowasz użyte Rare Candy. Jeżeli IV Pokémona są lepsze niż jednego z rodziców, zamień rodzica z tym Pokémonem. W przeciwnym wypadku wypuść go, weź nowe jajko i powtarzaj proces dalej.

Metoda zalecana jest w przypadku środkowych i końcowych stadiów hodowli, gdy szukamy Pokémona z dwoma lub trzema idealnymi IV.

Mass Hatch

Omawiana poniżej metoda jest zalecana w końcowych etapach procesu hodowli, w których szukamy Pokémona z trzema lub czterema idealnymi IV. Wykorzystujemy w niej zasadę, w myśl której przetrwają tylko najsilniejsze osobniki. Postępujemy według schematu:

1. Umieść odpowiednich rodziców w centrum Day Care.
2. W momencie, w którym pojawi się jajko – odbierz je, nie wykluwa i zdeponuj je w komputerze.
3. Odbieraj kolejne jajka do momentu, gdy ich ilość będzie wynosiła 20, 25 lub 30 (w zależności od preferencji).
4. Odbierz rodziców z centrum hodowli (możesz umieścić tam inne Pokémony, aby zdobywały doświadczenie, gdy będziesz wykluwał zgromadzone jajka).
5. Wykluj wszystkie jajka.
6. Porównaj wartości IV i inne cechy wszystkich uzyskanych Pokémonów.
7. Wypuść te, które nie spełniają kryteriów. Jeżeli któryś spośród wyklutych Pokémonów ma lepszy potencjał niż rodzice, ale wciąż nie jest zgodny z oczekiwaniami, użyj go jako jednego z rodziców i powtarzaj proces do momentu znalezienia szukanego Pokémona.

Możliwe jest efektywne łączenie Mass Hatch Method i Running Method. Zbierając jajka Pokémonów do Mass Hatch Method możesz jednocześnie wykluwać cztery Pokémony zgodnie z Running Method. Połączenie takie umożliwia szybsze przeprowadzenie hodowli. Należy jednak pamiętać, że by móc je skutecznie zastosować zalecane jest, aby komunikat u Day-Care Mana brzmiał: The two seem to get along.

9. Metody ułatwiające hodowlę

Faktem jest, że proces hodowli zajmuje bardzo dużo czasu. Na szczęście twórcy gier wprowadzili kilka ułatwień, które znacznie go usprawniają.

Magma Armor / Flame Body

Jeżeli w drużynie znajduje się chociaż jeden Pokémon o zdolności Magma Armor lub Flame Body, to po każdym cyklu licznik każdego z jajek zostaje zmniejszony o 2 (a nie o 1). W rezultacie możemy powiedzieć, że proces wykluwania odbywa się w przybliżeniu dwa razy szybciej. Magma Armor jest zdolnością posiadaną przez Pokémony: Camerupt, Slugma, Magcargo, natomiast Flame Body przez: Magby, Magmar, Magmortar, Slugma, Magcargo, Litwick, Lampent, Chandelure, Larvesta oraz Volcarona.

Uwaga! Zdolności te nie działają w grach wcześniejszych niż Emerald (Ruby, Saphire, Fire Red, Leaf Green).

Everstone

Istnieje 25 różnych natur Pokémonów, a zwykle interesuje nas dokładnie jedna z nich. Za pomocą przedmiotu Everstone możliwe jest przekazanie natury potomstwu. Proces ten zależy od wersji gry. Everstone nie działa e grach czwartej generacji jeśli rodzice pochodzą z gier o różnych wersjach językowych.

W grach Pokémon Ruby, Saphire, Fire Red, Leaf Green Everstone nie zapewnia żadnego efektu.

W grach Pokémon Emerald, Diamond, Pearl i Platinum: Jeżeli samica trzyma przedmiot Everstone, z prawdopodobieństwem 50% potomstwo otrzyma jej naturę. Jeżeli jednym z rodziców jest Ditto możliwe jest przekazanie wyłącznie natury Ditto trzymającego Everstone (również z prawdopodobieństwem 50%). Nawet jeśli krzyżujemy Ditto z samicą trzymającą Everstone, jej natura nie zostanie przekazana.

W grach Pokémon Heart Gold, Soul Silver, Black, White: Jeśli dowolny z rodziców trzyma Everstone, to z prawdopodobieństwem 50% potomstwo otrzyma naturę tego Pokémona. Nie ma tutaj znaczenia czy jednym z rodziców jest Ditto czy też nie.

W grach Pokémon Black 2 i White 2: Jeżeli dowolny z rodziców trzyma Everstone, to z prawdopodobieństwem 100% potomstwo otrzyma naturę tego Pokémona. W przypadku, gdy przedmiot ten jest trzymany przez oboje rodziców, szanse otrzymania natury są równe 50% dla każdego z nich.

Power Items

W grach Pokémon Heart Gold, Soul Silver oraz w piątej generacji za pomocą tak zwanych Power Items możliwe jest ułatwienie przekazania danej wartości IV. Poniżej znajduje się tabelka przedmiotów z tej kategorii z odpowiadającymi im statystykami.

PrzedmiotPodwyższona statystyka
Power WeightHP
Power BracerAtak
Power BeltObrona
Power LensAtak specjalna
Power BandObrona specjalna
Power AnkletSzybkość

W momencie odbierania jajka losowane są trzy statystyki. Jeżeli rodzic trzyma jeden z wymienionych przedmiotów, to z prawdopodobieństwem 50% potomstwo odziedziczy po tym rodzicu wartość w statystyce odpowiadającej przedmiotowi. Następnie dwie statystyki zostaną wylosowane i w omawiany wcześniej sposób. Potomek odziedziczy wartości IV od rodziców w tych statystykach, przy czym ustalona przez przedmiot nie bierze udziału w tym losowaniu.

W przypadku, gdy przedmioty z tej grupy trzymane są przez oboje rodziców, proces powtarza się analogicznie. Z prawdopodobieństwem 50% odziedziczone zostają wartości IV od odpowiednich rodziców w odpowiednich statystykach. Następnie zostaje wylosowana jeszcze jedna statystyka, którą Pokémon odziedziczy.

Przekazywanie zdolności

W grach piątej generacji jeżeli samica posiada hidden ability, zostanie ono z 60% prawdopodobieństwem przekazane potomstwu. Oboje rodzice muszą należeć jednak do tej samej grupy genetycznej, aby proces ten się odbywał. Jeżeli zatem jednym z rodziców jest Ditto, hidden ability nie będzie przekazywane. Samce nie mogą przekazywać hidden ability. Pozostałe zdolności otrzymywane są z równym prawdopodobieństwem 20%.

W grach Pokémon Black 2 oraz White 2 jeżeli samica nie posiada hidden ability, potomstwo otrzyma z 80% prawdopodobieństwem zdolność odpowiadającą zdolności samicy. Oznacza to, że jeżeli dana linia ewolucyjna posiada dwie różne zdolności, to jeśli samica ma pierwszą z nich, potomstwo także będzie mieć pierwszą ze swoich zdolności (nawet jeżeli zdolności te są różne) w 80%. Analogicznie jeśli samica ma drugą ze zdolności. W tym przypadku także proces nie zachodzi, gdy jednym z rodziców jest Ditto.

Join Avenue

W grach Pokémon Black 2 oraz White 2 możliwe jest znaczne przyspieszenie procesu wykluwania jajka. Jeżeli gracz ukończy grę i dostanie się do Hall Of Fame oraz Join Avenue będzie na poziomie 15 lub powyżej, pojawi się w nim możliwość otwarcia stoiska Nursery. W zależności od poziomu, oferowanych jest tam pięć rodzajów zabiegów o efektach przedstawionych w tabeli.

Poziom 1600PPrzyspiesza wyklucie się jajka o 5%
Poziom 21200PPrzyspiesza wyklucie się jajka o 30%
Poziom 31800PPrzyspiesza wyklucie się jajka o 5,120 kroków
Poziom 42200PPrzyspiesza wyklucie się jajka o 7,680 kroków
Poziom 52500PPrzyspiesza wyklucie się jajka o 10,240 kroków

10. Metoda Matsudy i błyszczące Pokémony

Błyszczące Pokémony zawsze skupiały szczególną uwagę graczy. W grę wpisany jest mechanizm znany jako Metoda Matsudy, który działa w grach czwartej i piątej generacji. Przypadkowo napotkane Pokémony mają szansę 1 / 8192, że będą błyszczące. Prawdopodobieństwo wyklucia błyszczącego Pokémona także jest równe tej wartości. Jednak jeśli rodzice pochodzą z gier o różnych wersjach językowych, szansa na wyklucie błyszczącego Pokémona w jajku wzrasta pięciokrotnie do 5 / 8192 w grach czwartej generacji lub sześciokrotnie do 6 / 8192 w grach piątej generacji.

Jeżeli gracz uzupełni National Dex w grach Pokémon Black 2 oraz White 2, otrzyma od Professor Juniper przedmiot Shiny Charm, który zwiększa szanse wyklucia błyszczącego Pokémona o 2 / 8192. Oznacza to, że w przypadku hodowli, w której rodzicami są Pokémony pochodzące z gier o tej samej wersji językowej, szansa ta wzrasta do 3 / 8192, a w przypadku zastosowania Metody Matsudy aż do 8 / 8192.

11. Planujemy hodowlę

Wcześniej zaznaczyliśmy, że proces uzyskania idealnego Pokémona w wyniku hodowli jest długotrwały. Warto więc przed jego rozpoczęciem wszystko dobrze zaplanować. Omówimy na przykładzie czynności i strategie, które zoptymalizują poszukiwania właściwego jajka. Wykorzystamy mechanizmy z gier Pokémon Black i White.

Przykład:

Będzie nas interesował dość typowy Salamence - Dancer znający ataki Dragon Dance, Earthquake, Outrage oraz Fire Blast. Sugerowaną naturą jest tutaj Naive, a zdolnością Moxie, które jest hidden ability. Ponieważ wykorzystywane są ataki fizyczne jak i specjalne, a także chcemy uzyskać możliwie najwyższe obrażenia, IV obydwu ataków powinno być maksymalne. Dodatkowo pożądana jest maksymalna szybkość oraz HP. Oznacza to, że chcemy uzyskać Pokémona z czterema idealnymi IV. Dodatkowo warto zaznaczyć, że Dragon Dance jest techniką dziedziczoną u Salamence’a.

Ustaliliśmy już jaki Pokémon nas interesuje i niewątpliwie widzimy, że czeka nas sporo pracy. Musimy teraz przygotować wszystko co będzie potrzebne. Zaczynamy od zdobycia Pokémona ze zdolnością Magma Armor lub Flame Body, którego będziemy mieć odtąd zawsze przy sobie – przez wickość procesu będzie to nas jedyny Pokémon. Jeśli interesuje nas hidden ability, najpierw należy znaleźć odpowiednią samicę. Może okazać się to bardzo trudnym zadaniem w Dream World - warto od razu udać się do GTS, aby pozyskać ją tam w drodze wymiany. Następnym krokiem będzie zdobycie Bagona znającego Dragon Dance. Powszechnie dostępne Gyarados i Fraxure uczą się tego ataku i znajdują się w tej samej grupie genetycznej co Bagon. Umieszczamy zatem samicę Bagona w Day Care, a jako samca oddajemy na przykład jednego z wspomnianych wcześniej Pokémonów, które znają interesującą nas technikę. Po pewnym czasie powinniśmy otrzymać w jajku Bagona samca (bardzo istotne, aby był to właśnie samiec), znającego Dragon Dance.

Mamy już samicę z hidden ability i samca z techniką dziedziczoną. Następnym krokiem będzie zdobycie samicy z właściwą naturą oraz hidden ability. Warto zobaczyć, które z Pokémonów z grup genetycznych Pokémona już posiadamy. Może się okazać, że mamy już takiego, który ułatwi ten krok. Jeśli posiadamy samca z tej grupy o szukanej naturze, wręczamy mu Everstone i oddajemy do Day Care razem z samicą z hidden ability. Po kilku jajkach powinniśmy trafić w ten sposób na samicę z właściwą naturą i hidden ability. Jeśli nie posiadamy takiego Pokémona, to mamy kilka rozwiązań. Istnieje wiele Pokémonów należących do dwóch grup genetycznych. Możemy w taki sposób przekazać naturę między Pokémonami, że w rezultacie otrzymamy Pokémona z interesującej nas grupy o interesującej naturze. W przypadku Bagona, który należy do grupy Smoki, warto jako ojca rozważyć Ekansa należącego do grup Smoki oraz Lądowe. Jeśli nie mamy żadnego Pokémona z grupy Lądowe o tej naturze, możemy szukać dalszych powiązań Pokémonów z tej grupy. Innym rozwiązaniem jest złapanie Pokémona o takiej naturze. Zdani tutaj jesteśmy niestety na czystą losowość i działanie takie może zająć bardzo dużo czasu. Ewentualnie możemy przejść do następnego etapu hodowli i oczekiwać, aż wykluje się Pokémon z żądaną naturą.

Następnym krokiem jest zdobycie Pokémonów o idealnych IV w jednej z trzech statystyk. Umieszczamy w Day Care samca z Dragon Dance oraz samicę z Moxie, naturze Naive, która trzyma Everstone. Za pomocą metody Soft Reset znajdujemy trzy Pokémony, które będą miały IV równe 31 w jednej statystyce. Na potrzeby przykładu ustalimy, że znaleźliśmy samca z 31 IV HP, samca z 31 IV ataku i samicę z 31 IV szybkości. Istotne jest, aby wśród znalezionych był przynajmniej jeden samiec z techniką dziedziczoną oraz przynajmniej jedna samica o hidden ability.

W następnym etapie szukamy rodziców o dwóch idealnych IV. W tym celu korzystamy z Power Itemów. W ten sposób możemy otrzymać np. samca o 31 IV HP oraz szybkości, który zna Dragon Dance i ma naturę Naive, a także samicę o 31 IV ataku i szybkości o zdolności Moxie. Ważne jest, aby jedno z IV się pokrywało w przypadku obojga rodziców, a także, aby wciąż nasze Pokémony miały szukaną naturę, techniki i zdolność. Krok ten możemy przeprowadzić za pomocą Running Method.

Jeżeli aspirujemy wyłącznie na trzy idealne IV, to ten krok jest już ostatni. Oddajemy do Day Care dwa Pokémony zdobyte w poprzednim kroku. Temu z nich, który ma szukaną naturę, dajemy Everstone. Drugiemu zaś wręczamy Power Item odpowiadający idealnej statystyce, która nie powtarza się u obydwojga rodziców. Za pomocą metody Mass Hatch znajdujemy Pokémona, który będzie łączył wszystkie wymagane cechy i takiego, który posiada trzy idealne IV.

Jeżeli jednak pragniemy więcej niż trzech idealnych IV musimy powtórzyć krok podobny do poprzedniego. Mając już jedno z rodziców o trzech idealnych IV, oddajemy je do Day Care i zwiększamy w ten sposób szanse na odnalezienie kolejnego. Jedno z nich cały czas trzyma Everstone, a drugie Power Item. Gdy już będziemy mieć dwoje rodziców o trzech idealnych IV, oddajemy ich do Day Care i czekamy aż trafi się Pokémon, u którego wygenerowane zostaną wszystkie pożądane cechy i cztery idealne IV. W ten sposób zdobyliśmy Pokémona, którego na początku zaplanowaliśmy.

Uwaga! W praktyce taki proces zajmuje bardzo dużo czasu. Istnieją jednak inne zaawansowane i bardziej skuteczne metody pozyskiwania idealnych Pokémonów. Ważne jest jednak, aby rozumieć mechanikę hodowania Pokémonów, gdyż jest ona w nim niezbędna.

12. Podsumowanie

- Pokémony podzielone są na grupy genetyczne.
- Jeśli dwa Pokémony należące do jednej grupy zostaną umieszczone w Day Care, zacznie się proces produkcji jajek.
- Pokémony z grupy Niezidentyfikowane nie mogą dostarczać jaj.
- Ditto może służyć jako jeden z rodziców zarówno jako samiec i samica.
- IV potomka zależy od IV rodziców.
- Generowanie kolejnych jajek oraz wykluwanie zależą od ilości kroków wykonanych przez gracza.
- Pokémon ze zdolnością Flame Body lub Magma Armor przyspiesza proces wykluwania Pokémonów.
- Jeśli Pokémon w Day Care trzyma Everstone, to w 50% potomstwo odziedziczy po nim naturę.
- Jeśli Pokémon w Day Care trzyma Power Item, to w 50% potomstwo odziedziczy po nim wartość IV w odpowiedniej statystyce.
- Jeśli samica posiada hidden ability, a drugim rodzicem nie jest Ditto, w 60% potomstwo odziedziczy zdolność po matce.

13. Co powinienem zrobić teraz?

Potrafisz już przygotować Pokémona spełniającego Twoje oczekiwania w Competitive. Warto przećwiczyć proces hodowli i spróbować wytrenować doskonałego Pokémona. Jeśli nie czytałeś poradnika o punktach EV znajdziesz go tutaj. Kolejnym proponowanym poradnikiem jest poradnik o technice Hidden Power, którą często należy mieć na uwadze dokonując hodowli.

~Enygma


Mechanika rozgrywki