Facebook Twitter
Kalendarium

Gry Sword i Shield
Polska premiera: 15.11.2019 (za WYDANO! dni)

Sword i Shield promo

pokemon
Pokonałeś Elite Four, ale marzy Ci się współzawodnictwo z najlepszymi graczami z Polski i ze świata? Nie zwlekaj i zacznij czytać artykuły w dziale Competitive! Dzięki nim dowiesz się jak skutecznie trenować swoje Pokemony, w jaki sposób dobrać dla nich ataki i jak poprawnie dobrać sześć stworków aby tworzyły zgraną drużynę. Przy okazji łykniesz trochę typowego dla walk Wi-Fi słownictwa, poznasz archetypy i strategie walki.

Pierwsze kroki w Competitive - Critical Hit - Ciosy Krytyczne

Podczas przechodzenia gry czy też w walkach online, zapewne wielokrotnie spostrzegliśmy komunikat informujący, iż dany atak był ciosem krytycznym. Mechanika Critical Hit jest obecna w Pokemonach od pierwszej generacji i jak sama nawa sugeruje, jest to określenie na okoliczność, w jakiej dany ruch zadający bezpośrednie obrażenia czyni to ze zwielokrotnioną siłą. W dosłownym tłumaczeniu z Japońskiego, mamy zresztą nie Critical Hit a Weak Point, czyli trafienie w słaby punkt przeciwnika. Ciosy krytyczne są uznane za element losowości, gdyż podstawowo większość ataków posiada 6,25% szansy na zadanie takowego. Jednakże współczynnik 'krytyków' tak jak i zwykłe statystyki może ulegać modyfikacji, w tym wypadku zwiększając szanse jego wystąpienia a co za tym idzie - w skrajnych przypadkach można je uznać za element strategii (lub też jej zaprzeczenie biorąc pod uwagę bazowo czysto losową naturę zjawiska).


Pierwsza generacja

Piewsza Generacja posiadała bardzo złożony system związany z ciosami krytycznymi, współczynnik częstotliwości występowania jak i ich siła nie był stały a uzależniony od Speedu jak i poziomu Pokemona.

Druga Generacja

Druga Generacja wprowadziła zmiany w systemie krytyków, które upodabniają tą mechaniką do tej jaką znamy z obecnych gier. Siła ciosu krytycznego wynosi stałą wartość będącą podwojeniem obrażeń od danego ataku, zaś szansa na zadanie krytyka podzielona została na kilka poziomów.



PoziomSzansa na cios krytyczny
06,25%
112,5%
225%
333,3%
450%

Większość ataków posiada bazowy poziom szansy na cios krytyczny jaki wynosi 6.25% jednak są okoliczności zwiększające poziom częstotliwości z jaką będą się one pojawiać- odpowiednie przedmioty, ruchy zwiększające szansę czy ataki o bazowo wyższym poziomie prawdopodobieństwa.


Trzecia - Piąta Generacja

III generacja ukształtowała zasadę działania ciosów krytycznych, jaka jest w znacznej mierze ciągle aktualna (VI generacja wprowadziła jedynie kosmetyczne usprawnienia, o jakich w dalszej części tekstu).

Do podstawowych korzyści płynących z ciosu krytycznego (obok wspomnianego podwojenia siły obrażeń) zaliczmy fakt iż:

-Krytyk ignoruje osłabienie statystyk użytkownika. Oznacza to że, w wypadku gdy po użyciu Draco Meteora, nasz Special Attack jest osłabiony o dwa poziomy i użyjemy go ponownie jednakże trafiając krytycznie, to osłabienie statystyki nie będzie miało wpływu na siłę ciosu krytycznego. Jednocześnie pozytywne modyfikacje statystyk ofensywnych użytkownika ataku zostają uwzględnione przy ogólnej sile ciosu krytycznego.

-Critical Hit ignoruje boosty defensyw swego celu. Wielokrotnie się zdarza iż, wrogi nam pokemon wzmocnił swój aspekt defensywny, przykładowo zwiększył obronę poprzez Iron Defense, lecz nawet kiedy osiągnął maksymalny poziom wzmocnienia, to otrzymanie ciosu krytycznego nie będzie kalkulowane z uwzględnieniem owego boosta, a na podstawie zwykłej 'czystej' statystyki.

-Cios krytyczny ignoruje też wrogie wzmocnienia obronne w postaci Light Screen i Reflect.


Obrażenia od ciosów krytycznych nie ignorują jednak działania wrogiego przedmiotu Eviolite, czy też zdolności Slow Start i Defeatist. Podczas panującego w walce stanu pogodowego będącym burza piaskową, specjalna obrona kamiennych pokemonów zostaje zwiększona- owy bonus również nie jest ignorowany przez Critical Hit.


Szósta Generacja

VI generacja w większości kontynuuje bazowanie na mechanice z generacji III-V, jednakże wprowadzone drobne modyfikacje przekładają się na nowe większe zmiany których dostrzeżenie nie jest oczywiste.

Zmniejszono siłę ciosów krytycznych, teraz ich siła to x1,5 zamiast x2, jednak zmieniono system poziomów częstotliwości z jaką je zadajemy. Jest możliwe teraz osiągniecie 100% prawdopodobieństwa, iż nasze ataki będą ciosami krytycznymi.


PoziomSzansa na cios krytyczny
06,25%
112,5%
250%
3100%


Pokemony mogą również zwiększać szanse na krytyka poprzez posiadany przedmiot. Takie działanie mają Itemki Razor Claw oraz Scope Lens jakie gwarantują pierwszy poziom prawdopodobieństwa (12.5%).

Istnieją też przedmioty podnoszące poziom szansy na cios krytyczny, ale tylko w wypadku używania przez danego pokemona, są to Stick (dla Farfetch'd) i Lucky Punch dla Chansey (II poziom szansy na krytyka).

Wykonanie ruchu Focus Energy zapewnia swemu użytkownikowi drugi poziom prawdopodobieństwa ciosu krytycznego. Ruch Lucky Chant chroni drużynę przed otrzymaniem ciosów krytycznych przez pięć tur.

NazwaEfekt
Super LuckZapewnia Pokémonowi o tej zdolności premię +1 do wystąpienia ataku krytycznego.
SniperJeżeli Pokémon o tej zdolności zada cios krytyczny, to zadane obrażenia będą trzykrotnie większe (nie dwukrotnie większe jak w przypadku standardowych ataków krytycznych).
Battle ArmorPokémon o tej zdolności nie otrzymuje ciosów krytycznych.
Shell ArmorPokémon o tej zdolności nie otrzymuje ciosów krytycznych.

Mechanika Critical Hit stanowi nieodłączny element walk. Potrafi jednak doprowadzić do zrozumiałej frustracji, gdy cios krytyczny zaważy na wyniku starcia. Część społeczności graczy WiFi uważa ten element gameplayu za sprzeczny ze strategicznym zamysłem i sprowadza go do roli ingameowej naleciałości.

VI generacja odświeżając system ciosów krytycznych, jednocześnie uczyniła z nich mechanizm o predyspozycjach na typowo strategiczne działanie. Zmniejszenie siły ciosu krytycznego minimalizuje skutki jego przypadkowego wystąpienia, zaś możliwość zwiększenia częstotliwości jego wystąpienia aż do 100% pozwala na świadome wykorzystanie krytyków w walce.

Przykładowo posiadając Scope Lens (I poziom ciosu krytycznego) boostujemy się poprzez Focus Energy (II poziom) sumując efekt przedmiotu i ruchu posiadamy trzeci stopień (100% pewnośći), co gwarantuje nam iż kolejne ataki będą zawsze ciosami krytycznymi. Roztacza to szereg perspektyw, jak przykładowo używanie ruchów bardzo silnych lecz osłabiających nasze ofensywne statystyki (Draco Meteor, Overheat itp) jednak ze względu iż będą one w formie krytyków, wszelkie negatywne modyfikacje ich siły nie będą miały miejsca i nawet piąty Draco Meteor z kolei będzie równie silny jak pierwszy.

~Enygma