Facebook Twitter
Kalendarium

Gry Sword i Shield
Polska premiera: 15.11.2019 (za WYDANO! dni)

Sword i Shield promo

pokemon
Pokonałeś Elite Four, ale marzy Ci się współzawodnictwo z najlepszymi graczami z Polski i ze świata? Nie zwlekaj i zacznij czytać artykuły w dziale Competitive! Dzięki nim dowiesz się jak skutecznie trenować swoje Pokemony, w jaki sposób dobrać dla nich ataki i jak poprawnie dobrać sześć stworków aby tworzyły zgraną drużynę. Przy okazji łykniesz trochę typowego dla walk Wi-Fi słownictwa, poznasz archetypy i strategie walki.

Pierwsze kroki w Competitive - Słownik pojęć

Każda dziedzina wraz z rozwijaniem się, kształtuje własny, specyficzny język. Cechą typową takiego języka są określenia o znaczeniu wiadomym głównie tylko innym wtajemniczonym. Pokemony jako gry, również doczekały się szeregu zwrotów i terminów które dla początkującego mogą wydawać się niezrozumiałe. W tym tekście zajmiemy się tylko tymi podstawowymi, najbardziej typowymi i fundamentalnymi. Absolutne minimum.


Pojęcią na literę B


Bander - Pokemon korzystający z przedmiotu Choice Band

BoltBeam - Określenie na kombinacje ataków Ice Beam i Thunderbolt. Ruchy te, mają doskonałe pokrycie, czyli ciężko o Pokemona, który będzie jednocześnie miał odporność na obydwa te typy

Boost - Określenie na zwiększenie swoich statystyk, przykładowo ze względu na użycie danego ataku- Swords Dance zwiększa (boostuje) atak pokemona o dwa poziomy

BP - Skrót od Bullet Punch lub też Baton Pass. Użycie skrótu zależy od kontekstu w jakim funkcjonuje


Pojęcią na literę C


Choicer (Choice Itemy) - Pokemony używające jednego z Choice itemów- Choice Band, Choice Scraf czy też Choice Specs. Przedmioty te zwiększają szybkość naszego Pokemona lub też siłę ataku fizycznego albo specjalnego. Wadą tych przedmiotów jest to, iż pokemon posiadający go, po użyciu jakiegoś ataku zostaje na nim zablokowany tzn. nie może użyć innego, chyba że wycofamy naszego stworka i wystawimy go do walki na nowo

CM - Skrót oznaczający atak Calm Mind

Counter - Jest to określenie na Pokemona, który ma kontrować innego. Poza możliwością powalenia przeciwnika, zazwyczaj potrafi przyjąć na siebie jego ataki

Clause - Jest to klauzula dotycząca zasad rozgrywki. Przykładowo Item Clause- oznacza że każdy pokemon musi trzymać inny przedmiot. Takich zasad jest więcej i są one omówione w osobnym artykule

Cleric - Pokemon używający ruchu Aromatherapy lub Heal Bell, co zapewnia leczenie całej drużyny ze wszelkich zmian statusu jak np. otrucie czy paraliż

CurseLax Określenie na Snorlaxa używającego Curse


Pojęcią na literę D


DD - Skrót na atak Dragon Dance

Dual Screen - Określenie na kombinacje ataków Reflect i Light Screen. Ataki te zwiększają fizyczną i specjalną obronę wszystkich pokemonów w naszym teamie


Pojęcią na literę E


Entry Hazards - Określenie na wszystkie „przeszkadzajki” jakie Pokemon może wyrzucić na pole walki i które następnie uprzykrzają życie przeciwnika przy każdym switchu- Stealth Rock, Spikes, Sticky Web oraz Toxic Spikes

EQ - Skrót od ataku Earthquake

EV - Effort Values- Pula 510-ciu punkcików które można rozdać do poszczególnych statystyk pokemona (255 maksymalnie dla jednej). Nie są one bezpośrednio obserwowalne, widzi się jedynie ich efekty, zdobycie kilku punkcików EV podnosi o 1 punkt daną statystykę pokemona. EV zdobywamy pokonując wrogie stworki. Pokonanie danego pokemona daje nam określone punkty, np. za powalenie Machopa dostajemy 1 EV do Ataku


Pojęcią na literę F


F.E.A.R. - Nazwa pochodząca od Focus Sash / Endeavor / (Quick) Attack / Rattata. Jest to rodzaj strategii która obecnie wykracza znacząco poza samego Rattate. Opiera się na używaniu pokemonów na niskich poziomach, z wykorzystaniem ich Ability, Sturdy czy też itemka Focus Sasha i elementu zaskoczenia (atak priorytetowy, Painsplit, Endeavor)


Pojęcią na literę H


Hax – Określenie przypadkowości, (nie) szczęścia podczas gry związanego z jej mechaniką. Przykładowo: dodatkowe efekty danego ataku mają procentową szansę na wystąpienie. Przykładowo gdy po użyciu Ice Beama uda mi się zamrozić wrogiego poka stwierdzam że to Hax, tyle ze z mojego punktu widzenia pozytywny, a dla przeciwnika negatywny. Zatem haxy to margines losowości w grze wynikającej z jej zasad i praw


Pojęcią na literę I


IV (Indywidua Values) - Rodzaj punktów przypisanych niezmiennie do pokemona które dodatkowo wpływają na jego statystyki. Dla każdej ze statystyk pokemona przypada od 0 do 31 punktów IV

Lead - Pokemon jakim rozpoczynamy walkę jest nazywany Leadem. Zazwyczaj taki pokemon ma do wykonania konkretne zadanie, np. wyrzucenie hazardów, zablokowanie hazardów przeciwnika, wywołanie pogody, ustawienie screenów itp. Szczególną odmianą leada jest Suicide Lead, który wykonując swoje zadanie ma przepłacić życiem (np. Azelf po wyrzuceniu SR ma użyć Explosion)


Pojęcią na literę M


Moveset - Jest to zestaw ataków naszego Pokemona jakie posiada

Movepool - Jest to określenie na zbiór wszystkich ataków jakie są dostępne dla danego pokemona


Pojęcią na literę N


NFE - Czyli Not Fully Evolved. Określenie na Pokemony które nie są ostatnią formą ewolucyjną


Pojęcią na literę O


OHKO - Skrót od One-Hit Knockout. Oznacza to ataki pokonujące przeciwnika za jednym razem. W podstawowym znaczeniu termin ten odnosi się do ataków Sheer Cold, Fissure, Horn Drill oraz Guillotine


Pojęcią na literę P


Paraflinch - Nazwa na kombinacja ataków powodujących paraliż oraz takich które flinchują. Przykładowo Thunder Wave i Iron Head. Stosowanie tych ataków razem pozwala blokować przeciwnika, nie dać mu dojść do ruchu. Typowi Paraflincherzy to Togekiss i Jirachi

Phazer - Pokemon stosujący ataki powodujące zmianę aktualnego przeciwnika. Do takich ruchów zaliczamy m.in. Whirlwind, Roar, Circle Throw czy Dragon Tail. Ataki te pozwalają na przerywanie nagromadzonych boostów u przeciwnika zatem w pewnym sensie działają jak atak Haze (dlatego też nazwa podobna). Niektórzy do grona ataków phazujacych zaliczają Yawn, jednak jego działanie jest zbyt pośrednie

Priority - Określenie na ataki które bez względu na szybkość Pokemonów uderzają jako pierwsze. Najbardziej znanym atakiem tej kategorii jest Quick Attack


Pojęcią na literę R


RNG - W kontekście pokemonów najczęściej jest to określenie na metodę pozyskiwania stworków o dokładnie pożądanych cechach (określone IV, Shiny itp.)

ResTalk - Jest to kombinacja ataków Rest oraz Sleep Talk. Wszyscy wiemy że po użyciu ruchu Rest, nasz pokemon całkowicie się leczy ale kosztem zapadnięcia w sen. Sleep Talk jednak pozwala mu na atak podczas snu.

Revange Killer - Określenie na pokemona który dokonuje na przeciwnym stworku zemsty za to że ten chwile wcześniej pokonał jednego z naszych. Wyobraźmy sobie sytuacje: Mamy Tyranitara, przeciwnik Inferape. Infernape pokonuje Tyranitara, my wiec wybieramy do walki Azelfa który jednym atakiem zmiata Infernape. W tej oso sytuacji Szelf jest Revane Killerem, czyli mścicielem.


Pojęcią na literę S


Skarm-Bliss- Określenie na używanie w jednej drużynie Skarmory'ego i Blissey. Skarm potrafi dobrze znosić fizyczne ataki, Bliss zaś specjalne. Duet tych pokemonów potrafi solidnie blokować działania wrogiego teamu, choć z biegiem lat stracił już nieco na znaczeniu

Speed tie - W sytuacji gdy dwa pokemony mają taki sam Speed, o kolejności tego który pierwszy zaatakuje decyduje los (zwykła loteria o szansach 50 %). Taka sytuacja to właśnie speed tie

Spinner - Pokemon używający ataku Rapid Spin, co pozwala mu na usuwanie hazardów

Spinblocker - Pok który nie dopuszcza by przeciwnik użył Rapid Spina. W tej roli występuje zawsze pokemon mający typ Ghost, gdyż Rapid Spin to atak normalny, a pokemony-duchy są na takie techniki odporne

STAB - Czyli Same Type Attack Bonus. Każdy atak ma swój typ/żywioł. Jeżeli używamy ataku o takim samym typie jak pokemon wykonywający go to dostajemy bonus w wysokości 50% od bazowej siły tego ataku. Przykładowo takie Earthquake który normalnie ma siłę 100, w wykonaniu ziemnego pokemona będzie miało siłę 150

Stall - Styl gry oparty w znacznej mierze na reagowaniu na posuniecie przeciwnika a nie samemu dyktowaniu jej przebiegu. Charakterystyczne jest tutaj występowanie wytrzymałych pokemonów

Sweeper - Pokemon którego celem jest zadawanie obrażeń i w zasadzie tylko tyle. Ma mocno walić, zamiatać wrogi team. Łączy ofensywę ze speedem


Pojęcią na literę T


Tank - Pokemon który ma zarówno atakować jak i przyjmować obrażenia. Łączy ofensywę z wytrzymałością


Pojęcią na literę U


UT - Skrót od UnTouched/UnTrained. Oznacza pokemona który jest “nietknięty”, czyli nietrenowany, bez jakiejkolwiek ingerencji. Jest zupełnie „czysty”


Pojęcią na literę W


Wall - Pokemon którego zadaniem jest stanowić zaporę/ścianę/mur dla określonych ataków czy pokemonów. Jego zadanie to blokowanie, a polega ono na łatwym pochłanianiu obrażeń przeciwnika czyniąc go bezsilnym. Głową muru nie przebijesz ale spróbować zawsze można. Walle zazwyczaj dysponują technikami regeneracji zdrowia

~Enygma